Zonnebril voor veiligheid onderweg

Onderzoek in samenwerking met het BIVV

Op aanvraag van Pearle Opticiens heeft het BIVV (Belgische Instituut voor verkeersveiligheid) een unieke studie, de experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment, tot stand gebracht. 

Uit deze studie blijkt dat rijden met een suboptimale visus (5/10) minder comfortabel, moeilijker en vermoeiender is. Dat leidt tot minder goede inschattingen van verkeerssituaties en een significant tragere reactie op bijvoorbeeld plots remmende voorliggers. Dit heeft dus een verhoging van het risico tijdens het rijden tot gevolg, vooral in onverwachte situaties. Onnodige risico’s kan je dus vermijden door een reservebril in de auto te hebben!

Ray-Ban zonnebril op sterkte

Ken je de wettelijke verplichtingen?

In België bestaat er een wettelijke verplichting van een gezichtsscherpte van 5/10 om te rijden. Dit wil zeggen dat je maar van op 5 meter afstand ziet wat iemand met een gezichtsscherpte van 10/10 op 10 meter ziet. (Slecht 1 Belg op 6 kent deze wettelijke norm voor het zicht tijdens het rijden). Voor de professionele bestuurder is de wet uiteraard nog strenger, namelijk 8/10.

Verplichtingen in andere landen

In het buitenland bestaat er in sommige landen een verplichting om een reservebril of reservezonnebril op sterkte in de auto te hebben. Bovendien verhoogt een zonnebril op sterkte het rijcomfort. Voor wie deze zomervakantie met de wagen naar het buitenland trekt, zoekt best op in welke landen er zo’n verplichting geldt.

Zonnebril voor op de weg