Logo
  
Hier vindt u uw opticien
Maak een afspraak 1

Monturen passen

Hier vindt u uw opticien
Maak een afspraak 1

Monturen passen

Getuigenissen

Laurie De Pooter

Pearle Opticien

org-be_pearle:/content_images/2017/12/laurie2.jpg

Werken en studeren

Laurie werkte aanvankelijk als verkoopster in de Pearle-winkel van Hasselt, maar schoolde zich al snel bij tot opticien. “Ik wilde mij meteen zoveel mogelijk specialiseren en koos voor de opleiding opticien-optometrist bij Syntra in Gent.” Terwijl ze de opleiding volgde, kon Laurie de theorie meteen in de praktijk omzetten op haar werk bij Pearle. “Op maandag volgde ik les in Gent en de andere dagen van de week leerde ik de kneepjes van het vak in de winkel met behulp van mijn stagebegeleider, mevrouw Vandijk. Ik kon mijn studies dus perfect combineren met mijn werk, wat de stap om terug te gaan studeren eenvoudiger maakte.”

Skillset van een winkelmanager

Na haar stage kreeg Laurie van Pearle de kans om winkelmanager te worden van de winkel in Hasselt. “De vraag kwam er omdat ik me als verkoopster vanaf het begin had geprofileerd als een erg gedreven en ambitieus persoon. Ik hecht ook veel belang aan structuur, orde, netheid en nauwkeurig werken. Deze eigenschappen, samen met mijn sterke ‘will to please’ maakten van mij een geschikte kandidate.”

Het leidinggevende aspect van de job kwam wel niet aan bod in haar opleiding tot opticien. “Hier ben ik in gegroeid dankzij de interne bijscholingen.” Tot op vandaag blijft Pearle Laurie daarin ondersteunen. “Nu nog volg ik maandelijks managementtrainingen, samen met collega-zaakvoerders, om bij te blijven, ervaringen uit te wisselen en te groeien in het leidinggeven.”

Stagiaire wordt stagebegeleidster

Laurie heeft een erg veelzijdige functie. “Ik werk dagelijks als opticien en contactlens-specialist, en daarnaast stuur ik als winkelmanager ook een team van vier mensen aan: twee opticiens en twee stagiairs.” De stagiaire die nu zelf stagiairs opleidt… De cirkel is rond. “Ik probeer hen zo goed mogelijk bij te staan met raad en daad. Ik wil hen echt het gevoel geven dat ze voor alles bij mij terechtkunnen, zoals dat voor mij het geval was bij mevrouw Vandijk. Welke leerstof zien ze momenteel? Lukt het om de leerstof in de praktijk toe te passen? Hebben ze extra oefeningen nodig? Hoe is de examenplanning? Hoever staan ze met hun eindwerk?”

Advies voor toekomstige winkelmanagers

Na zes jaar als winkelverantwoordelijke is Laurie goed geplaatst om tips te geven aan de winkelmanagers van morgen. “Practice what you preach. Pas altijd zelf toe wat je van je team verwacht. En investeer in je medewerkers. Teamwork makes the dream work.” Daarnaast hecht ze veel belang aan een open communicatie, met personeel, klanten en leidinggevenden. Ook zelfreflectie is voor Laurie een sleutel tot succes. “Wat ging goed? Wat niet? En wat was hierin mijn eigen aandeel?” Afsluiten doet ze met misschien wel haar allerbelangrijkste tip: “Geloof in jezelf!”

 

 

Sanne Vandebril

Pearle Opticien

Bron: VDAB

org-be_pearle:/content_images/2017/09/sanne.png

Werken & Studeren

Sanne Vandebril -what’s in a name?- studeerde af als schoonheidsspecialiste, maar vond als opticien de job van haar leven. Sanne: “Ik help graag mensen, ik hou van cijfers en ik heb oog voor esthetiek. Drie competenties die nodig zijn om mijn werk te doen.

Terug naar school

Natuurlijk kon ik als schoonheidsspecialiste niet zomaar beginnen werken als opticien. Het is een beroep met een behoorlijk technische achtergrond. Daarom volg ik momenteel een opleiding van drie jaar in avondschool. Ik zit nu in mijn voorlaatste jaar. Twee keer per week ga ik naar de les. Ik krijg er een brede waaier aan vakken, zoals wiskunde, optica en anatomie. Die kennis is nodig om de sterkte van de glazen te kunnen berekenen en mensen weer scherp te laten zien.


Ook al heb ik mijn diploma nog niet, toch draai ik al prima mee in de winkel waar ik werk. Met vragen kan ik steeds terecht bij mijn drie collega’s, en de winkelverantwoordelijke kijkt mijn werk na.

Mijn werkdag

Hoe ziet m’n werkdag eruit? ‘s Ochtends, voor de winkel opent, controleer ik de leveringen. Elke dag komen er nieuwe monturen en brillenglazen toe. Die pak ik uit, kijk na of de juiste modellen geleverd zijn en controleer op eventuele schade. Nadien open ik de winkel en help ik de klanten.


Iemand die niet goed meer ziet, gaat soms eerst langs bij de oogarts. Die beslist na een onderzoek welke glazen nodig zijn. Klanten kunnen met of zonder zo’n voorschrift bij ons terecht. Hebben ze geen voorschrift? Dan doe ik eerst een oogmeting. Zo’n meting gebeurt met hetzelfde apparaat als bij de oogarts. Het verschil is dat ik de oogdruk niet meet en geen medische vaststellingen doe. Merk ik iets abnormaals op, dan stuur ik de klant toch nog door naar de oogarts.


Na de meting zoek ik samen met de klant een passend montuur. De ene dag gaat dat vlotter dan de andere: een bril kiezen doe je niet elke dag! Sommigen weten meteen wat ze willen, anderen hebben geen idee waar te beginnen. Zelf draag ik al een bril sinds mijn 12 jaar: ik heb dus al wat ervaring als brildrager. Dat helpt. Soms neemt de mutualiteit een deel van de brilkosten op zich. Dan zorg ik voor de nodige papieren en attesten waarmee de klant alles in orde kan brengen.

Perfecte bril

Vervolgens worden de glazen geslepen in de winkel, door mij of mijn collega’s. Tegenwoordig zijn brillenglazen niet meer van glas maar van kunststof. Het slijpen is een nauwgezet werk en gebeurt met een speciale machine. Het is belangrijk dat de glazen perfect zijn: het goede zicht van de klant hangt ervan af. Eenmaal klaar doe ik een laatste check en monteer de glazen in het brilmontuur. Dan is het nog even oppoetsen en… klaar!


Komt de klant z’n bril afhalen, dan zorg ik ervoor dat de bril goed past. Geen enkel hoofd, geen enkel oor is hetzelfde. Ik zorg ervoor dat de bril comfortabel zit door het montuur af te regelen en geef de nodige uitleg over het onderhoud ervan.


Sommige klanten willen liever geen bril, maar kiezen voor contactlenzen. Ook dan geef ik het nodige advies, bijvoorbeeld over de verschillende soorten lenzen. Zelf verdraag ik geen contactlenzen, maar dat vind ik niet erg. Er zijn zo veel mooie monturen!

Dankbaar

’s Avonds zorg ik er samen met m’n collega’s voor dat de winkel opgeruimd is en tellen we de kassa na. Zo staat alles klaar voor de volgende werkdag. Ik vind het heel fijn om als opticien klanten te kunnen helpen. Je doet iets heel concreets: je laat mensen opnieuw goed zien. Daar zijn ze vaak heel dankbaar voor!”

 

 

Jelle Jordaens

Pearle Opticien

org-be_pearle:/content_images/2014/over pearle/jelle.png

Werken en studeren

Ik koos ervoor om werken met studeren te combineren omdat je op deze manier het vak het snelste leert. Alles wat je leert, kan je meteen toepassen in de praktijk én je leert op het werk dingen die je in de les niet zou zien. De twee vullen elkaar dus perfect aan.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de optieksector toen ik als jobstudent op het hoofdkantoor van Pearle Opticiens België werkte. Na een aantel bezoeken aan een Pearle filiaal begon de interesse te groeien en kreeg ik de vraag of ik geen interesse had om de opleiding te starten.

Nadelen?

Ik besloot om ervoor te gaan, en heb er nog steeds geen spijt van! Het enige minpuntje was dat ik drie jaar lang slechts 1 dag per week vrij had. Ik ging maandag naar de les en werkte van dinsdag tot en met zaterdag.De leuke werksfeer in de winkel waar ik op dat moment werkte, zorgde er wel voor dat ik makkelijk kon volhouden. Ik had erg toffe collega’s op het werk en ook leuke studiegenoten. Ik ging met plezier naar de les omdat het niet de traditionele manier van lesgeven en leren was. De lessen zijn erg open en hebben een goed evenwicht tussen theorie en praktijk. Het eerste jaar is wel meer algemene theorie, maar daarna leer je enkel nog dingen waar je echt wat aan hebt op het werk.

Mijn doorsnee werkdag

Ik start de dag door de leveringen die toegekomen zijn na te kijken, en de toegekomen glazen te slijpen en in de monturen te plaatsen. Daarna bel ik alle klanten wiens bril klaar is op, met het leuke nieuws dat ze hun bril mogen komen ophalen. Verder help ik de klanten bij het kiezen van het juiste montuur en het juiste type glas dat ze nodig hebben. Als ze nog niet bij de oogarts zijn geweest, voer ik ook een oogmeting uit. Op tijd de voorraad monturen aanvullen met nieuwe collecties etc. hoort er ook bij.


Ik werk heel graag voor Pearle Opticiens, het een bedrijf met een heel leuke sfeer! Weten dat je zowel klanten met kleine als klanten met iets grotere budgetten kan helpen, zonder dat je minder kwalitatieve producten moet aanbieden, is heel fijn. De dagelijkse omgang met de klanten vind ik het leukste deel aan mijn job, elke dag is anders. Mensen helpen om beter te kunnen zien, dat is waar ik het elke dag voor doe.

 

 

Quentin Dupierry

Pearle Opticien

org-be_pearle:/content_images/2017/12/laurie2.jpg

Werken & Studeren

Ik heb gekozen voor een alternerende opleiding voor opticien-optometrist, waardoor ik op school kan leren terwijl ik de praktijk kan toepassen in de winkel. Het is heel aangenaam om al werkend te studeren, omdat je meteen ziet dat wat je leert nuttig is in het dagelijks werk van een opticien.

Bovendien kun je veel leren dankzij de hulp van ervaren collega's in de winkel. Een alternerende opleiding is de meest efficiënte manier om het beroep van opticien te leren, want zodra je klaar bent met je studies, ben je in staat om efficiënt en zelfstandig te werken.

Waarom het beroep van opticien-optometrist?

Het is een sector met veel afwisseling: je kunt de ogen van je klanten onderzoeken, hen advies geven en vervolgens de bril monteren.

Je kunt ook advies geven aan dragers van contactlenzen.

Bovendien is het beroep van opticien een sector van de toekomst en biedt het een zekere werkzekerheid.

Nadelen?

Ik denk dat het enige dat moeilijk is aan de alternerende opleiding voor opticien het tijdsgebruik is. Het combineren van werken en studeren is immers niet eenvoudig, omdat je maar één vrije dag per week hebt en je vaak 's avonds moet studeren als je thuiskomt van het werk. De opleidingsdagen zijn gevarieerd, omdat je theorie en praktijk combineert.

In ieder geval heb ik geen spijt van mijn keuze, omdat deze studies erg interessant zijn en deze leuke job echt bij me past.

Mijn typische werkdag

We beginnen de dag met een controle van alle leveringen van de dag en voeren vervolgens de montages uit voor onze klanten. Ondertussen moeten we de klanten bedienen en hen zoveel mogelijk advies geven voor hun monturen en hun glazen. We voeren ook oogonderzoeken uit voor de meeste van onze klanten.

Het is leuk om bij Pearle Opticiens te werken, omdat de sfeer erg goed is en je je er nooit verveelt! Bovendien is er niets meer lonend dan klanten die tevreden zijn over je werk!

 

 

Welke bril past het best bij welk gezicht?

Word fan op Facebook!
 

Contactlenzen thuis bezorgd
 

Budgetvriendelijke selectie
 

Brillen

Zonnebrillen

Gebruiksvoorwaarden | Disclaimer & privacy | Algemene voorwaarden | Sitemap | Cookies
Copyright

Welkom bij Pearle Opticiens: Kies hier uw taal
 
Bienvenue sur Pearle Opticiens: Choisissez vortre langue